Rabu, 26 Desember 2012

manfaat sinar x



Manfaat atau Kegunaan Sinar X

Dalam ilmu kedokteran, sinar x dapat digunakan untuk melihat kondisi tulang, gigi serta organ tubuh yang lain tanpa melakukun pembedahan langsung pada tubuh pasien. Biasanya, masyarakat awam menyebutnya dengan sebutan ‘’Foto Rontgen’’. Selain bermanfaat, sinar x mempunyai efek/dampak yang sangat berbahaya bagi tubuh kita yaitu apabila di gunakan secara berlebihan maka akan dapat menimbulkan penyakit yang berbahaya, misalnya kanker. Oleh sebab itu para dokter tidak menganjurkan terlalu sering memakai foto rontgen secara berlebihan.

Sinar-X lembut digunakan untuk mengambil gambar foto yang dikenal sebagai radiograf. Sinar-X boleh menembusi badan manusia tetapi diserap oleh bahagian yang lebih tumpat seperti tulang. Gambar foto sinar-X digunakan untuk mengesan kecacatan tulang, mengesan tulang yang patah dan menyiasat keadaan organ-organ dalam badan. Sinar-X keras digunakan untuk memusnahkan sel-sel kanser.

 Kaedah ini dikenal sebagai radioterapi. Dalam bidang perindustrian, sinar-X boleh digunakan untuk  mengesan kecacatan dalam struktur binaan atau bahagian-bahagian dalam mesin dan enjin; menyiasat rekahan dalam paip logam, dinding konkrit dan dandang tekanan tinggi; memeriksa retakan dalam struktur plastik dan getah.

Dalam Bidang Penyelidikan  Sinar-X digunakan untuk menyelidik struktur hablur dan jarak pemisahan antara atom-atom dalam suatu bahan hablur. Sinar-X digunakan untuk mengesahkan sama ada suatu lukisan atau objek seni purba itu benar atau tiruan. Di lapangan kapal terbang, sinar-X lembut digunakan untuk memeriksa barang-barang dan beg penumpang.

Demikianlah Informasi mengenai Sinar X Pengetian Dan manfaatnya. Semoga Informasi ini dapat memberikan informasi yang bermanfaat bagi kita semua.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar